Az 1960-as vek msodik felben egy Csehszlovk export/import cg, a MOTOKOV ami a JAWA s a PS exportre is volt lehetsgesnek ltta egy kis,knny motorkerkpr piacra-dobst melyhez bizonyos orszgokban jogostvny sem kell. Valami a francia gyrtmny SOLEX-re gondolt amit akkoriban igen jl vettek az emberek de ksbb elvetettk az tletet. Az tlet elvetse rvn a Motokov rdekldst vesztette a PS ltal gyrtott kismotorok irnt s megegyeztek,hogy nincs irntuk kereslet a piacon. Ezzel a PS nem rtett egyet k nagy lehetsgeket lttak a piacban s fojtattk a tervezst s leginkbb egy pedl-indts motorra gondoltak a nmet piac rszre. Kt tervez G.Ulicky s J.Safark azt a feladatot kaptk, hogy tervezzenek meg kt verzit egy kis motorbl. Az els verzi nagyobb kerek legyen "23" a msik pedig kisebb "16"-os. gy gondoltk,hogy a nagyobb kerekt kne exportlni ezrt egy motort a 28-as tpust ezzel a kerkkel kezdtk el gyrtani. Volt egy msik fejleszts is kiltsban, a 100-as tpus melyet 1970-ben gyrtottak tesztels cljbl s 1971 tavaszn megkezdtk a sorozatgyrtst. A motor nem rendelkezett hts rugzssal de egy jfajta gyjtssal rendelkezett mely egy piros dobozban kapott helyet amit dinamnak neveztek. Ez a gyjtrendszer akkoriban vilgels volt a motorokon mert addig csak autkon hasznltk. A 28-as tipus egy teljesen j genercit kpviselt a PS ltal gyrtott motorok kzt gyhogy gy dntttek,hogy nem JAWA lesz a neve. A kt gyrt (PS, JAWA) kzt kttt trsszerzds is felbomlott s a PS nem akarta a Manet nevet hasznlni. Egy j mrkanevet nehz tallni de azrt mgis sikerlt. Akkoriban Csehszlovkiban ment egy hres slger melynek Babettasla do sveta volt a cme(Babetta egy ni nv). A gyrt gy gondolta, hogy ez a nv -BABETTA- a vilgpiacon is meglln a helyt s gy dntttek, hogy ez lesz a motor neve. Az eladsi rtkek kielgtk voltak gyhogy a PS el kezdte gyrtani a kisebb kerek verzit is.1973-ban a 206-os tpusjelzs motor sorozatgyrtsa megkezddtt. A motort leginkbb Nmetorszgba,Hollandiba s az USA-ba exportltk. A Babetta 206 egy pedlindts srldskapcsols modell volt melynek egyszersgt a vilgpiac jl fogadta olyannyira,hogy 1974-ben Nmetorszgban a motor tervezsi djat is nyert. 18 000 darabot adtak el belle Nmetorszgban s 60 000 db-ot szerte a vilgon. A motor vilgismert robogv vlt. 1975-ben a PS talaktotta a motor hts rszt ahol egy rugs lengscsillapt kapott helyet. Ez a modell a Babetta 207-es olyan nagy sikernek rvendhetett,hogy 1976-ban az exportra sznt modellek 100%-t eladtk. Nyugat-Nmetorszgban adtak el belle egyedl 20 000-darabot.A mai napig ezek kzl a motorok kzl mg nagyon sok ton van. Vgl is beltta a Motokov cg a hibjt melyet akkor vtett amikor nem tmogatta a robog forgalmazst s zld utat adott a jvbeli jtsoknak. Rvid idn bell a PS ltrehozott tbb vltozatot is :207-200,207-300,207-400,207-500 klnbz orszgok rszre. Nmetorszg s Hollandia szmra egy specilis 25Km/h-s vltozatot. Az egyeslt llamoknak egy 30Km/h-s vltozatot s a hazai piac rszre egy 40Km/h-s modellt is. Volt egy ktlses vlt. is. A ps s a Motokov tudta,hogy semmi nem tart rkk gy ht egy j modell tervezst is elkezdtk. 1983-ban egy j modell a 210-es ltta meg a napvilgot. Ez a modell a 207-es koncepcin alapult de teljesen j volt a "design" s a sima srldskapcsolt egy j ktsebessges automata vlt vltotta fel. A nmet piacon az egysebessges 207-est jobban kedveltk ezrt oda tovbbra is azt exportltk. A 210-es klnbz verzii 25 s 50Km/h-kzt "tudtak menni" de egy kis tunninggal knnyedn elrtk a 60Km/h-t is. A PS szintgy a JAWA egy nagyobb cg, a ZVL trsvllalatai voltak. A ZVL egy szlovk nehzipari vllalat.(a PS- t a rendszervlts utn kiprivatizltk ami nem tett tl jt neki) A hideghbor kezdetvel a fegyver s katonai eszkzgyrts jraindult gy ht a motorgyrnak el kellett kltznie POVAZSKE-bl. 1985 vgn a gyrat Koloravo-ba kltztettk s azt hittk minden gy fog menni ahogy azeltt. Rosszul hittk. A gyrba nem vittek t minden korszer berendezst s a kpzett munksok is mind Povazske-ben maradtak ezrt magyar vendgmunksok talltak llst a gyrban. Ez a minsg romlst jelentette mgpedig annyira, hogy j pr motor az els 100KM megttele utn meghibsodott. A motorokat nem lehetett eladni s a JAWA teljesen trlte kapcsolatait a PS-sel mert nem akarta,hogy a cg rossz hre lerontsa a JAWA j hrt. Aztn 1994-ben a helyzet megvltozott. A Babetta trsszerzdst kttt a Piaggio-val s elkezdtek motorokat gyrtani Korado nven. Azta a gyrban jra rend van s folyik a munka.Az 1960-as vek msodik felben egy Csehszlovk export/import cg, a MOTOKOV ami a JAWA s a PS exportre is volt lehetsgesnek ltta egy kis,knny motorkerkpr piacra-dobst melyhez bizonyos orszgokban jogostvny sem kell. Valami a francia gyrtmny SOLEX-re gondolt amit akkoriban igen jl vettek az emberek de ksbb elvetettk az tletet. Az tlet elvetse rvn a Motokov rdekldst vesztette a PS ltal gyrtott kismotorok irnt s megegyeztek,hogy nincs irntuk kereslet a piacon. Ezzel a PS nem rtett egyet k nagy lehetsgeket lttak a piacban s fojtattk a tervezst s leginkbb egy pedl-indts motorra gondoltak a nmet piac rszre. Kt tervez G.Ulicky s J.Safark azt a feladatot kaptk, hogy tervezzenek meg kt verzit egy kis motorbl. Az els verzi nagyobb kerek legyen "23" a msik pedig kisebb "16"-os. gy gondoltk,hogy a nagyobb kerekt kne exportlni ezrt egy motort a 28-as tpust ezzel a kerkkel kezdtk el gyrtani. Volt egy msik fejleszts is kiltsban, a 100-as tpus melyet 1970-ben gyrtottak tesztels cljbl s 1971 tavaszn megkezdtk a sorozatgyrtst. A motor nem rendelkezett hts rugzssal de egy jfajta gyjtssal rendelkezett mely egy piros dobozban kapott helyet amit dinamnak neveztek. Ez a gyjtrendszer akkoriban vilgels volt a motorokon mert addig csak autkon hasznltk. A 28-as tipus egy teljesen j genercit kpviselt a PS ltal gyrtott motorok kzt gyhogy gy dntttek,hogy nem JAWA lesz a neve. A kt gyrt (PS, JAWA) kzt kttt trsszerzds is felbomlott s a PS nem akarta a Manet nevet hasznlni. Egy j mrkanevet nehz tallni de azrt mgis sikerlt. Akkoriban Csehszlovkiban ment egy hres slger melynek Babettasla do sveta volt a cme(Babetta egy ni nv). A gyrt gy gondolta, hogy ez a nv -BABETTA- a vilgpiacon is meglln a helyt s gy dntttek, hogy ez lesz a motor neve. Az eladsi rtkek kielgtk voltak gyhogy a PS el kezdte gyrtani a kisebb kerek verzit is.1973-ban a 206-os tpusjelzs motor sorozatgyrtsa megkezddtt. A motort leginkbb Nmetorszgba,Hollandiba s az USA-ba exportltk. A Babetta 206 egy pedlindts srldskapcsols modell volt melynek egyszersgt a vilgpiac jl fogadta olyannyira,hogy 1974-ben Nmetorszgban a motor tervezsi djat is nyert. 18 000 darabot adtak el belle Nmetorszgban s 60 000 db-ot szerte a vilgon. A motor vilgismert robogv vlt. 1975-ben a PS talaktotta a motor hts rszt ahol egy rugs lengscsillapt kapott helyet. Ez a modell a Babetta 207-es olyan nagy sikernek rvendhetett,hogy 1976-ban az exportra sznt modellek 100%-t eladtk. Nyugat-Nmetorszgban adtak el belle egyedl 20 000-darabot.A mai napig ezek kzl a motorok kzl mg nagyon sok ton van. Vgl is beltta a Motokov cg a hibjt melyet akkor vtett amikor nem tmogatta a robog forgalmazst s zld utat adott a jvbeli jtsoknak. Rvid idn bell a PS ltrehozott tbb vltozatot is :207-200,207-300,207-400,207-500 klnbz orszgok rszre. Nmetorszg s Hollandia szmra egy specilis 25Km/h-s vltozatot. Az egyeslt llamoknak egy 30Km/h-s vltozatot s a hazai piac rszre egy 40Km/h-s modellt is. Volt egy ktlses vlt. is. A ps s a Motokov tudta,hogy semmi nem tart rkk gy ht egy j modell tervezst is elkezdtk. 1983-ban egy j modell a 210-es ltta meg a napvilgot. Ez a modell a 207-es koncepcin alapult de teljesen j volt a "design" s a sima srldskapcsolt egy j ktsebessges automata vlt vltotta fel. A nmet piacon az egysebessges 207-est jobban kedveltk ezrt oda tovbbra is azt exportltk. A 210-es klnbz verzii 25 s 50Km/h-kzt "tudtak menni" de egy kis tunninggal knnyedn elrtk a 60Km/h-t is. A PS szintgy a JAWA egy nagyobb cg, a ZVL trsvllalatai voltak. A ZVL egy szlovk nehzipari vllalat.(a PS- t a rendszervlts utn kiprivatizltk ami nem tett tl jt neki) A hideghbor kezdetvel a fegyver s katonai eszkzgyrts jraindult gy ht a motorgyrnak el kellett kltznie POVAZSKE-bl. 1985 vgn a gyrat Koloravo-ba kltztettk s azt hittk minden gy fog menni ahogy azeltt. Rosszul hittk. A gyrba nem vittek t minden korszer berendezst s a kpzett munksok is mind Povazske-ben maradtak ezrt magyar vendgmunksok talltak llst a gyrban. Ez a minsg romlst jelentette mgpedig annyira, hogy j pr motor az els 100KM megttele utn meghibsodott. A motorokat nem lehetett eladni s a JAWA teljesen trlte kapcsolatait a PS-sel mert nem akarta,hogy a cg rossz hre lerontsa a JAWA j hrt. Aztn 1994-ben a helyzet megvltozott. A Babetta trsszerzdst kttt a Piaggio-val s elkezdtek motorokat gyrtani Korado nven. Azta a gyrban jra rend van s folyik a munka. |